whatsapp

קבוצת רוזיו עם כל מה שבעלי הדירות בהתחדשות עירונית צריכים לדעת על חוק ההסדרים 2023

חוק ההסדרים החדש מביא עמו שינויים רבים בתחום הנדל"ן וההתחדשות העירונית. השינויים אלה משפיעים באופן ישיר על בעלי הדירות בהתחדשות עירונית וכמובן על הדרך וההתקדמות בפרויקטים בהם הם מעורבים. יובל רוזיו, מייסד ומנכ"ל קבוצת רוזיו נדל"ן, הפועל מעל ל- 20 שנים בהובלת פרויקטים בהתחדשות עירונית, במאמר על כל מה שחשוב לכם להכיר על החידושים של חוק ההסדרים החדש בנושא התחדשות עירונית.

יובל רוזיו

חוק ההסדרים או בשמו המלא- 'חוק ההסדרים במשק המדינה', הוא תיקוני חקיקה מאוגדים המוגשים לכנסת ישראל לקראת כל אישור תקציב שנתי או דו-שנתי על ידי הממשלה. איגוד החוקים כולל בתוכו את הנושאים שהממשלה מעוניינת לקדם במהלך כהונתה, ובשל הקישור של חוק ההסדרים למעמד הגשת התקציב נערכים הדיונים בחוק ההסדרים במקביל לדיונים על התקציב. להבדיל מחוק רגיל את חוק ההסדרים יוזם משרד האוצר ומביא אותו לאישור ועדת שרים מיוחדת בראשות משרד המשפטים. חוק ההסדרים החדש יצר סדר חדש בנושאים רבים בענף ההתחדשות העירונית, שינויים המשפיעים באופן ישיר על עתיד ההתחדשות העירונית וכדאי מאוד שבעלי הדירות יכירו. ריכזנו עבורכם 5 שינויים מהותיים בחוק ההסדרים האחרון.

 

1. הרשויות המקומיות עתידות לקבל עידוד לקידום התחדשות עירונית: 

חוק ההסדרים החדש מציע רפורמה שתעניק לרשויות המקומיות תמריץ לקדם התחדשות עירונית. המטרה היא להביא לשיתוף פעולה יעיל יותר בין בעלי הדירות, בעלי תפקידים והרשויות המקומיות. במסגרת החוק יוענקו לרשויות המקומיות תמריצים לפעול ולקדם התחדשות עירונית, הכוללים חתימה על 'הסכם מסגרת' בין הרשות להתחדשות עירונית לרשות המקומית. במסגרת הסכם המסגרת תתחייב הרשות המקומית להנפיק היתרי בנייה ל-3,500 יח"ד בקצב של 600 יח"ד לשנה ותמורתם תקבל הרשות המקומית תקציב נוסף לצורך הקמה ושדרוג תשתיות תומכות לפרויקטים ולרווחת התושבים בתחומים שונים כגון: חינוך, חשמל, מים, ביוב ועוד.

2. יצירת מנגנון קיצור זמנים להוצאת היתר הבנייה בעזרת אדריכלים: 

החוק מציע רפורמה שתאפשר לאדריכלים מנוסים לחתום על היתרי בנייה בוועדות המקומיות, דבר שיקצר את התהליך הארוך של הוצאת היתר. אך גם בתחום זה ישנם סייגים וחשוב לציין כי על מנת לוודא את כלל ההיבטים הבטיחותיים במסגרת קבלת ההיתר, יחויבו כלל ההיתרים אשר יינתנו במסלול זה, בחינה ואישור של מכון בקרה. כך שאתם כבעלי הדירות תוכלו לראות את תהליך ההתחדשות יעיל יותר מבעבר.

3. שינוי הרוב הדרוש: 

על מנת להקל על אורך התהליכים בהתחדשות עירונית, משנה חוק ההסדרים החדש את הרוב הדרוש לתביעה מול דייר סרבן מ-80% ל-66%. מדובר במהלך שלא אמור להפיג את החשש המוצדק של בעלי הדירות אלא למנוע תופעות של דיירים סחטנים הרוצים למנוע מהפרויקט להתקדם ולפגוע במשפחות רבות.

4. לא נמרחים סתם- תנאים חדשים לסיום ההתקשרות: 

חוק ההסדרים הנוכחי מביא עימו בשורה חשובה נוספת עבור בעלי הדירות, הקובעת באופן ברור- כי אם הסכם ההתקשרות של הדיירים עם היזם לא הגיע לתוכנית מפורטת תוך 4 שנים או לחלופין אם היזם לא יצר קשר עם לפחות 50% מבעלי הדירות תוך שנתיים, הדיירים יכולים לבטל את העסקה באופן חד-צדדי. 

5. השפעה על התחדשות עירונית: 

חוק ההסדרים, מעניק לבעלי הדירות את האפשרות למכור את הנכס שבבעלותם בכל שלב במהלך הפרויקט ולקבל את כלל הפטורים וההטבות לדירת מגורים. עד היום, המכירות התאפשרו רק לאחר קבלת טופס 4, ומכירה שהתבצעה בכל זאת עד לנקודת זמן זו של העסקה נחשבה כמכירת קרקע.  כך שדייר אשר רצה למכור את הדירה לאחר פינוייה, לא נהנה מהטבות מס עד להשלמת הבנייה משום שהדירה נחשבה לדירה שנהרסה והליך בנייתה עדיין לא הסתיים. עבורכם, בעלי הדירות, מדובר באחד השינויים המשמעותיים בחוק ההסדרים בתחום ההתחדשות העירונית, לפטור ממס משמעותי וכך לחופש פעולה לאורך הפרויקט.

 

לסיכום, חוק ההסדרים החדש מביא עמו שינויים משמעותיים שישפיעו על כל בעל דירה המעורב בפרויקט התחדשות עירונית. אנו בקבוצת רוזיו שמנו תמיד למטרה להקל על התהליכים, להגביר את השקיפות ולהביא לשיתוף פעולה יעיל יותר בין כל הגורמים המעורבים, בכלל הפרויקט אותם אנו הובלנו להצלחה ואיכלוס בשנים האחרונות וכמובן נמשיך להעניק את הידע והמקצועיות החשובים ביותר עבור בעלי הדירות בכללך הפרויקטים בעתיד.

צרו קשר

אנא מלאו את טופס - צרו קשר

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה